Niet alle lees- en spellingproblemen zijn per definitie een lees- en spellingstoornis (dyslexie). Lees- en spellingproblemen horen bij het leren lezen en schrijven: ze maken deel uit van het zich ontwikkelende taalbegrip en de groeiende lees- en schrijfvaardigheden. Veel van deze problemen verdwijnen naarmate het kind meer inzicht krijgt in taal. Deze problemen zijn goed te behandelen.
Soms zijn de lees- en spellingproblemen echter zo ernstig en hardnekkig dat we van dyslexie spreken. Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren, vlot en accuraat lezen en het toepassen van spellingregels.
Er is deskundige diagnostische kennis nodig om te onderzoeken welke factoren de lees- en schrijfontwikkeling van het kind belemmeren. Op basis van deze diagnose wordt, met het oog op de specifieke onderwijsbehoeften van het kind, vastgesteld welke vorm van intensieve begeleiding het meest effectief zal zijn.
Dyslexie wordt gekenmerkt door de hardnekkigheid waarmee de problemen optreden en gaat dan ook niet over, maar een kind met dyslexie kan door gerichte behandeling wel beter leren lezen en spellen. Het lezen en/of spellen zal in de meeste gevallen niet zo geautomatiseerd en ‘vanzelf’ verlopen als bij niet-dyslectische mensen.
De gevolgen van dyslexie kunnen groot zijn: zittenblijven, onderpresteren of vervolgonderwijs op een niveau dat niet bij de aanleg past. Ook vermoeidheid, frustratie, faalangst, concentratieproblemen en motivatieproblemen komen veel voor bij dyslectische kinderen.
Door het gericht verbeteren van de fonologische vaardigheden, het versterken van het woordbeeld en het aanleren van expliciete spellingstrategieën kunnen wij uw kind vooruit helpen in vaardigheid én zelfvertrouwen.
Alle kinderen bij wie dyslexie is vastgesteld, of bij wie een vermoeden van dyslexie bestaat. Kinderen die elders een (vergoede) dyslexiebehandeling hebben doorlopen en nog extra ondersteuning nodig hebben, kunnen ook bij ons terecht in de vorm van particuliere dyslexiebehandeling. De begeleiding zal er dan op gericht zijn om de verworven lees- en spellingvaardigheden te onderhouden en verder uit te bouwen.
Dyslexie is te herkennen aan één of meer van de volgende kenmerken:
Als u een vermoeden van dyslexie heeft bij uw kind, kunt u altijd een vrijblijvend intakegesprek inplannen.
Heeft u het vermoeden dat uw kind of een leerling in uw klas dyslexie heeft? Bij ons kunt u terecht voor zowel vergoede als niet-vergoede dyslexiezorg. Praktijk La Croix is zeer ervaren op het gebied van onderzoek naar dyslexie en dyslexiebehandeling. We hebben jarenlange ervaring in de dyslexiezorg en weten hoe we kinderen en jongeren met dyslexie effectief kunnen ondersteunen.
De dyslexiebehandeling is gericht op het verbeteren van de fonologische vaardigheden, het versterken van het woordbeeld en het aanleren van expliciete spellingstrategieën. De behandeling wordt afgestemd op de sterke en zwakke kanten van de leerling. Ook wordt aandacht besteed aan het omgaan met de beperking en het voorkomen van nadelige emotionele of sociale gevolgen.
Heeft u nog vragen of wilt u uw kind bij ons aanmelden? Neem dan contact met ons op.